الكام وماهيته
دايما نسمع بعض اللومينات الملغمه صوت المكينة كانه صوت غسالة او مثل السيارات القديمه جغ جغ جغ
هذا كله بسبب تغيير نوع الكام
قبل مانتكلم عن الكام اكيد الكل يعرفوا بلوك المكينة البلوك هذا مصمم من قطعتين في الافالون كل قطعه فيها 3 فتحات (سلندرات) تشكل القطعتين شكل حرف V الجزءين اللي يشكلوا البلوك يسموها cylinder banks
الكام هو عمود على شكل اسطواني طويل بطول الcylinder bank وفي الافالون موجود كامين موجود على العامود هذا شكل شبه مستطيل بارز تضغط على الصمامات
كل كام يتحكم بفتح وغلق 4 صمامات في 3 سلندرات 2 للدخول و2 للخروج وتكون موجوده فوق السلندرات
عشان كده تسمى dual overheadcam او اللي مكتوب DOHC
او كامات علوية ثنائية
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]طبعا اهمية اختيار الكام لانه لازم يكون متناسب مع حركة عمود الكرنك لانه عمود الكرنك مثل ماقلنا بيتحكم في حركة البساتن والبساتن بتتحرك بسبب انفجار خليط الهواء والبنزين اللي بيدخلوا عن طريق الصمامات ثم تخرج الغازات عن طريق الصمامات ايضا وهذه الصمامات ال4 على كل سلندر يتم التحكم بها عن طريق الكام
طبعا لازم يصير تناسق بين حركة عمود الكرنك وعمود الكام ويتم بطريقتين
1- عن طريق قير
2- عن طريق الtiming belt او timing chain طبعا هوا دا اللي يسموه السير الداخلي اللي كانوا يغيروه كل 100 الف كيلو بعدين اتغير الى جنزير
الافالون مكينتها 4 اشواط هذا يعني انه كل لفتين من عمود الكرنك الكام راح يفتح مره وحده
جينا في المهم سرعة الكام
زيادة سرعة الكام (او بالاصح كام صغير) راح يزيد من الlow -end-torque (زيادة التسارع في القومه)
تاخير سرعة الكام (او كام كبير) راح يزيد من الhigh-end-torque (زيادة التسارع في السرعات العالية)